Grand Tapou y Pic de Milieu desde Bujaruelo

Descripció

El Pic de Milieu i el Grand Tapou són dos cims de més de 3.000 metres d’alçada, que ofereixen una privilegiada i espectacular visió sobre las parets i les marbreres de la part Sud del massís del Vignemale. L’ascens clàssic a aquests des del Barrage D’Ossue, a França, ja suposa una activitat més que recomanable. Nosaltres, però, recomanem afegir encants a l’activitat ascendint des de la Vall del Riu Ara, per la vessant espanyola, de manera directa i sense camí fins a la Bretxa de Tapou. Des d’allà ens enfilarem al Petit Pic de Tapou. Recórrer la cresta des del Petit Pic de Tapou fins al Pic de Milieu suposarà grimpar i fer servir les mans de manera continuada, amb un increïble ambient i nombrosos passos aeris. Pel descens farem servir la ruta clàssica fins a la Cabana de Lourdes, combinant-la amb l’ascens al Port i a l’Ibón de Bernatuara, a on trobem el prolongat descens final que ens retornarà a Bujaruelo.

Xiruca al Grand Tapou

Imatges de la ruta al Pic du Milieu i al Grand Tapou

0:00 hores - Refugi de Bujaruelo (1.340 m)

Pont i Refugi de Bujaruelo

Bujaruelo va estar poblat fins al segle XVIII, entorn al seu Hospital de San Nicolás, del que podem visitar les runes. Ara podem gaudir del seu esplèndid pont romànic i les completes instal·lacions del refugi junt amb una gran zona d’acampada controlada.

Comencem a remuntar la Vall del Riu Ara per una planera pista que va per la seva riba esquerra. En qüestió de 20 minuts ens abocarà a una cruïlla, a on podrem omplir la cantimplora amb les aigües de la Font Femalla.

Deixem el camí a la Vall d’Otal i seguim a la dreta, travessant el Pont d’Oncins i ascendint ara amb major pendent, per una pista que aviat transcorre pel mig d’una densa i estètica fageda. L’esmentada pista finalitza de nou junt al Riu Ara, al costat del Refugi d’Ordiso.

1:15 hores - Refugi d'Ordiso (1.590 m)

Refugi d'Ordiso

Cabana pastoral, que podem fer servir de refugi i amb capacitat per a unes 10 persones. Darrera aquesta construcció, surt un senderó que continua remuntant la bucòlica vall, a la dreta del Riu Ara pel GR 11. Quan ja hem deixat enrere el Barranc d’Abé i el Pont d’Abé, que creua a l’altra banda del riu i que veiem al fons de la vall, deixarem el GR 11. Som a una alçada aproximada d’uns 1.740 metres. Prenem com a referència un perllongat llom de prats subalpins i roca que s’eleva abans d’arribar al Barranc de Planobé i remuntem pel mateix llom, sense camí i amb fort pendent.

Guanyem alçada per terreny inclinat de manera contínua, alternant prats i terreny boscós en alguns moments. Quan ja hem superat els 2.100 metres d’alçada, passem a l’esquerra del llom per anar a buscar una petita valleta per la que ascendirem més suaument en direcció Est.

Arribats a la capçalera de la valleta, vora els 2.400 metres d’alçada i amb el Pic de Pla d’Aube davant nostre, girem a l’esquerra (NW), pel camí més planer possible sota les salvatges parets dels pics que tanquen la vall fins a arribar a la trencada tartera que dóna accés a la Bretxa de Tapou. Descendim a aquesta i ataquem el penós ascens per desfeta tartera fins a guanyar la bretxa.

4:00 hores - Bretxa de Tapou (2.610 m)

Vista des de la Bretxa de Tapou

Punt fronterer amb França, amb espectaculars vistes a l’altre costat del Riu Ara i al Barranc de Planobé. Fem un petit rodeig a la cresta que s’eleva al NW en direcció al Petit Pic de Tapou pel seu cantó dret, ja que es presenta una mica accidentada al principi, per anar a agafar-la directament després i no deixar-la.

Seguim sense camí ni fites, buscant l’ascens més còmode possible pel desfet i inclinat terreny, encara que sense dificultat tècnica, fins al Petit Pic de Tapou.

4:50 hores - Petit Pic de Tapou (2.925 m)

Petit Pic de Tapou i cresta cap al Pic de Milieu

Comença aquí la part tècnica del recorregut, a on haurem de fer servir les mans i grimpar contínuament, amb passos com a molt de grau II i pel general amb bona roca.

Des del Petit Pic de Tapou baixem una mica, per fer després una llarga cresta horitzontal, buscant els passos més senzills, que normalment estan una mica a la dreta del fil de la mateixa. A mesura que comencem a pujar van desapareixent els passos de grimpada. Hi haurà un punt en què ens trobarem amb una placa llisa bastant exposada, que podem passar amb molt de compte o passar per sota d’ella, a la seva esquerra i després recuperar la cresta pujant una mica. Passat aquest punt el terreny es troba més o menys inclinat i descompost però ja no hi ha dificultat. La mateixa cresta ens portarà al Pic du Milieu.

6:00 hores - Pic du Milieu (3.128 m)

Xiruca al Pic de Milieu

Espectaculars vistes al Massís del Vignemale i a les seves marbreres. Descendim al collet que hi ha al Nord per a encarar l’ascens al Grand Tapou (3.150 m), que coronem ràpidament i sense dificultats.

Tornem al collet entre els dos cims per agafar les marcades traces que perden altura en direcció Est. Per camí molt marcat i amb fites, potser trobant alguna congesta de neu, arribarem a un petit circ a on trobem els Lacs du Montferrat. Una mica més avall topem amb el més gran i espectacular dels llacs.

7:30 hores - Lacs du Montferrat (2.380 m)

Lacs du Montferrat

Continuem el nostre descens, perfectament fitat, en direcció S-SE, passant a l’esquerra del Pic Pointu i Pic Rond fins a arribar al curs d’un riu a on ja veurem la Cabana de Lourdes, a l’altra banda del mateix.

8:30 hores - Cabana de Lourdes (1.950 m)

Cabana de Lourdes

Petita cabana de lliure accés, amb capacitat per a unes 4 persones. Prenem direcció S-SW, remuntant la preciosa Vall de la Canau, en suau ascens que paulatinament anirà incrementant el pendent i amb camí molt traçat fins a arribar al Port de la Bernatuara.

9:30 hores - Port de Bernatuara (2.340 m)

Llac de Bernatuara

Sota nostre, al Sud, veiem el rodó Ibón de Bernatuara, que voregem pel cantó dret o esquerra, el que més ens agradi, fins a guanyar una segona collada a on ja serem de nou a Espanya i podrem veure el descens que ens manca fins a Bujaruelo.

Descendim amb força per marcat camí entre verds prats, per anar a buscar un camí que avança paral·lel al Barranc de la Bernatuara. Més avall arribarem al Refugi de la Plana de Sandaruelo, un altre refugi lliure amb capacitat per a 8 persones.

Als pocs metres topem amb la confluència amb el Barranc de Sandaruelo, i amb el camí del Port de Bujaruelo. Descendim ara per terreny boscós, passant per la Cova de Bujaruelo i arribant finalment al Pont Romànic, que creuem per arribar al punt de partida.

11:00 hores - Refugi de Bujaruelo (1.340 m)

Dades técniques

Accés (Cómo arribar al punt inicial): Refugi de Bujaruelo. Des del Pont de los Navarros, sobre el Riu Ara i just davant la caseta de control que hi ha per accedir al Parc d’Ordesa, prenem la pista que surt a l’esquerra i s’endinsa a la Vall de Bujaruelo. Aquesta té uns 7 kilòmetres de longitud i bona part de la mateixa està asfaltada. Sol estar ben condicionada per a la circulació de turismes.

Desnivell aproximat: +2500 metres, -2500 metres aproximadament
Distància recorreguda: 25 kms. aprox.
Durada aproximada: 11:00 horas sense aturades.
Dificultat: Molt alta. Ruta molt llarga, amb gran quantitat de passos tècnics, encara que sense passar el grau II i que requereix de bona orientació. Bona part de la ruta discorre sense camí traçat, ni tan sols fites que ens serveixin de referència. La cresta entre el Petit Pic de Tapou i els cims es pot fer bé sense corda, però és llarga i requereix estar acostumat a moure’s per aquests terrenys si no ho volem passar malament.

Punts d'aigua: La Font Femalla, poc després de sortir de Bujaruelo, que raja amb aigua abundant tot l’any. Trobarem aigües de torrents i rius en múltiples ocasions remuntant la Vall del Riu Ara i després prop dels Lacs du Montferrat i descendint des de Bernatuara. En el tram d´ascens entre la Cabana de Lourdes i el Coll de  Bernatuara també abunda l’aigua, però la pastura aquí es molt freqüent i les aigües poden estar afectades per les restes orgàniques que deixen els animals.

Época recomenada: Estiu i principis de tardor.
Cartografia recomenada:  Monte Perdido - Vignemale - La Munia (Editorial Alpina 1:30,000) Serie Alpina 3000

Descàrregues y tracks

Perfil y croquis de la excursió